• Évzáró az óvodában!
  • Évzáró az óvodában!
  • Évzáró az óvodában!
  • Évzáró az óvodában!
  • Évzáró az óvodában!

Hangoló beszámoló

Új hangszerek

 

Az általunk beadott pályázatot, melynek címe: Hazai és határon túli óvodai tehetség kibontakoztató programok támogatása NTP-OTKP-19-0035 szerencsésen megnyertük. Így a „Hangoló” Zenei Tehetségműhely számára vásárolhattunk különleges és nagyértékű hangszereket: Cajon-dob, Ritmuskártya, Csengettyűkészlet- kottákkal, Harangjáték,  Boomwhackers. Az óvodai nevelés során eddig még nem találkoztunk ilyen hangszerekkel, ezért nagy örömünkre szolgált, hogy a zenei képességekben kiemelkedő gyermekekkel közösen próbálhattuk ki azokat. A „kis tehetségek” hallásának, ritmusérzékének, hangszínérzékének, zenei kreativitásának fejlesztésére újabb lehetőségeink adódtak a hangszerkészletünk bővülésével. Megismerkedtek neveikkel, használatukkal és meghallgathatták csodálatos hangjukat. A zenei tehetségműhely vezetőjeként nagyon örülök az új hangszereknek, különösen a  csengettyűkészlet használatában látok nagyon jó fejlesztési lehetőségeket. A színes kották figyelemfelkeltőek, nagyon precízen kidolgozottak, a mutatópálca pedig segíti a hangok követését a gyermekek számára. Fokozottan fejleszti figyelmüket, koncentrációjukat, együtttműködési készségüket, önbizalmukat, türelmüket, zenei hallásukat, erősíti szabálytudatukat és közösségi érzésüket.

Hangoló

Farsang

 

A farsanghoz kapcsolódó népszokások és hagyományok megünneplését: télűzés, mulatozás,  jelmezbál,   a gyermekek és a felnőttek egyaránt izgatottan várják minden évben. Februárban mi is megtartottuk az óvodai farsangot, amelyen minden gyermek és felnőtt beöltözött valamilyen jelmezbe. Mindenki a saját csoportjában táncolt, farsangi fánkot, finom süteményeket és ivólevet fogyasztott és versenyjátékokat játszott. Az ünnepség lezárásaként közös jelmezes felvonulást szerveztem a tornateremben. A magas gyermeklétszám miatt először a földszinti, majd az emeleti csoportok gyűltek össze az óvodapedagógusokkal és a dajka nénikkel együtt. Rácsodálkoztunk az ötletes jelmezekre és a gyermekek örömmel fedezték fel a sajátjaikhoz hasonlókat. Közös énekléssel, mondókázással: „Farsang van”, „Itt a farsang”, „Hegedül a kisegér”, „Elmúlott a rövid farsang”,  ritmuszenekar alakításával és hangszerek megszólaltatásával (csörgők, dobok, kasztanyetták, kereplők, ritmusbotok, cintányérok) próbáltuk elűzni a telet. A kisebbek egyenletes lüktetéssel, a nagyobbak pedig a ritmus ütésével kísérték a dalokat, mondókákat. Nagyon tetszett nekik, amikor ütemesen dobbantottunk a lábunkkal és a végén kipróbáltuk, hogy melyik csoport tud nagyobbat visítani. A csoportos éneklésnek, hangszeres játéknak közösségformáló ereje mutatkozott meg, közben fejlődött  ritmusérzékük, dinamikai érzékük, hangszínérzékük, zenei emlékezetük, hallásuk, figyelmük, együttműködésük, türelmük bátorságuk. Nagyon vidáman, jó hangulatban próbáltuk elűzni  a telet a gyermekekkel együtt és vártuk a tavasz közeledtét.

Hangoló beszámoló

Énekverseny

 

A koronavírus járvány miatt sajnos tavasszal nem tudtuk megszervezni az énekversenyt. Novemberben is újratervezett formában sikerült megvalósítanunk. A tervezésben eredetileg Rajz József zenetanárt hívtuk volna meg zsűrielnöknek, de a vírus újraterjedése miatt senki sem léphetett be az intézménybe. Két korcsoportból: 5-6 és 6-7 évesek közül jelentkezhettek a gyermekek a saját óvodapedagógusaiknál. Differenciálva kijelöltem dalokat („Cifra palota”, „Bújj, bújj”, „Cickom, cickom”, „Érik a szőlő”) amelyekből egyet énekelhettek el és kértem tőlük egy szabadon választott dalt is. Nagyon lelkesen és izgatottan készültek a gyermekek a versenyre. A zsürizésben segítségemre volt az óvodavezető és a tehetség- koordinátor, így hárman választottuk ki a helyezetteket. Külön értékeltük a két korosztályt, ami szerencsésnek is bizonyult, hiszen a 6-7 évesek már sokkal bátrabban álltak ki szerepelni és nehezebb, hosszabb terjedelmű dalokat is választottak, mint a fiatalabbak. Ez az értékelés reális eredményt hozott, így több gyermeket tudtunk díjazni a saját korosztályában. Többségében lányok jelentkeztek, fiúk pedig csak néhányan, de mindenki sikeresen szerepelt és szépen énekelt. Az első 3 helyezettet és a különdíjasokat oklevéllel és a pályázatból vásárolt énekkönyvekkel jutalmaztuk, a többiek pedig emléklapot kaptak. Az első helyezettek színes labdát is átvehettek a zsűritől. Ebben a versenyhelyzetben erősödött a gyermekek kitartása, türelme, önbizalma, bátorsága, zenei emlékezete, hallása. Szépen csendesen meghallgatták egymást, ezzel erősítve társaikhoz való viszonyukat, egymásra való odafigyelésüket, közösségi érzésüket. A díjak kiosztásánál minden gyermek arcán örömöt láttunk, büszkék voltunk rájuk az óvodapedagógusokkal együtt.

Muzsikás Péter

 

Rajz József egy elismert és közkedvelt Zenetanár, művészneve Muzsikás Péter, aki szívügyének tekinti a gyermekek zenei fejlesztését, hangszerekkel való megismertetését. Nagyon színvonalas, énekes, hangszeres előadásokkal repített el bennünket a hangszerek világába több alkalommal. Fafúvós, rézfúvós, ütős, pengetős hangszerek neveit tanulhattuk meg: nádsíp, fuvola, furulya, tuba, xaxofon, kürt, trombita, klarinét, dob, üstdob, sámándob, kongadob, pergődob,  gitár.  A fa- és rézfúvós hangszerek  működését és használatát először nagyon viccesen mutatta be, fokozva ezzel a gyermekek érdeklődését, kiváncsiságát. Ezután a  gyermekek közreműködésével  közösen szólaltatták meg, rögzítve a helyes fogásukat, meghallgatva a  hangjukat, ritmuszenekar alakításával pillanatok alatt óriási hangulatot teremtett. Fejlesztette a gyermekek ritmusérzékét, dinamikai érzékét, hangszínérzékét, zenei emlékezetét, figyelmét, türelmét, önbizalmát. Nagyon vidám, örömteli, zenei élményekben gazdag előadást varázsolt nekünk.

 

Közös Ének óra az iskolásokkal

 

A Hangoló Tehetségműhelybe járó gyermekeknek látogatást szerveztem a Debreceni Árpád Vezér Általános Iskola 2.B. osztályába, ahol egy közös énekórán vettünk részt az iskolásokkal. Ismerkedtünk a hangjegyekkel, a zenei írás alapjaival, az iskolai szokásokkal. A tanító néni segítségével bekapcsolódtunk a játékos feladatokba,  hangjegyes képeket raktunk ki az iskolásokkal. Ismerős farsangi dalokat énekeltünk: Itt a farsang, Elmúlott a rövid farsang stb. A gyermekek elcsodálkoztak az okos táblán, amelyre hangjegyeket lehetett felrajzolni. A zene segítségével hamar feloldótak az óvodások és szívesen kapcsolódtak be az éneklésbe, a játékba, majd a közös táncolásba, a bátrabbak még a táblánál is tevékenykedtek.  Nagyon sok új ismeretet szereztek a gyermekek, egy másfajta közegben zenei élményben volt részük.  Fejlődött hallásuk, zenei emlékezetük, zenei formaérzékük, ritmusérzék a dalok ritmusának tapsolásával, figyelmük, türelmük, önbizalmuk. Jó alkalom volt ez az együttműködésük, szabálytudatuk, közösségi érzésük, társas kapcsolataik erősítésére. Nagyon tetszett nekik az iskolai énekóra, többen megfogalmazták, hogy már alig várják, hogy ők is iskolások legyenek!

 

 

Lehetőségünk adódott, hogy beléphettünk a hangszerek birodalmába! A tehetségműhelybe járó gyermekekkel ellátogattunk a Cornett Hangszerboltba, ahol megismerkedtünk több hangszer nevével, hangjával, fogásával. Fából, műanyagból-és fémből készült hangszereket láthattunk és hallhattunk: kitt-katt, xilofon, kasztanyetták, körxilofon, madársíp, kanálcsörgők, citera, kéthangú fadob, doromb, furulya, fuvola, kalimba, kürt, szaxofon, harsona, gitár, klarinét,  hegedű,  cintányér, dob, ritmusbot, gitár, szintetizátor, trombita.  Óvatosan, örömmel és rendeltetésszerűen szólaltatták meg a hangszereket. A kalimba nagyon népszerű volt a gyermekek körében. Sok új ismerettel lettek gazdagabbak, megismerhették több hangszernek a nevét, használatukat, hangjukat.. A végén kérdéseket kellett megfejteniük, aki helyesen válaszolt violin kulcs figurát kapott ajándékba. Ebben a csodálatos, hangszerekkel teli birodalomban nagyon sok új ismeretet szereztek a gyermekek, fejlődött zenei ízlésük, zenei emlékezetük, ritmusérzékük, hangszínérzékük, zenei hallásuk, figyelmük, türelmük. Erősödött önbizalmuk, közösségi érzésük, szabálytudatuk. Öröm volt az arcunkon látni a rácsodálkozást, a kíváncsiságot, az örömöt, óriási zenei élményben volt részünk.

 

 

Az Emberi Erőforrások Minisztériuma megbízásából az Emberi Erőforrás Támogatáskezelő által meghirdetett, "A hazai és határon túli óvodai tehetség-kibontakoztató programok támogatása" című, NTP-OTKP-19 kódjelű pályázati kiírásra benyújtott, NTPOTKP-19- 0035 pályázati azonosítón nyilvántartásba vett "Hangoló" Zenei tehetségműhely című pályázata a 2019.12.17-én Támogató döntése alapján 1 500 000 Ft vissza nem térítendő támogatásban részesült.

A pályázat megvalósításával lehetőségünk nyílik a tehetséggondozó rendszerünk eszköztárának bővítésére, valamint a folyamatos innováció lehetőségét biztosítja számunkra. A tehetségpontunk egyedi értékekeit tudjuk megerősíteni, a műhelymunkát gazdagabbá, tartalmasabbá tehetjük, ezen lehetőséggel. A gyermekek számára színes, érdekes programok szervezésével a tehetségek kibontakoztatását segítjük elő. Munkánkat fogja igazolni, ha továbbtanuló gyermekeink jó hírekkel, szép eredményekkel örvendeztetnek meg bennünket.

Óvodai tehetséggondozásunk célkitűzése: a kiemelkedő képességű, kiválóan kreatív gyermekek felfedezése, személyiségük fejlesztése /a tehetségígéretek elkallódásának megakadályozása/. A kiválóan kreatív tehetségígéretes gyermekek további gondozása gazdagító program keretében, a gazdagítás, dúsítás, lazítás módszerével. A kiemelkedő képességű gyermek erős oldalának tovább erősítése, gyenge területeinek fejlesztése. Elfogadó, támogató, szeretetteljes légkör biztosítása.

Feladataink:

- sokféle tevékenységek kínálata,
- egyéni bánásmód, képességfejlesztés,
- a gyermek pozitív éntudatának kialakítása és erősítése.

Ezen célok és feladatok megvalósítását segíti a sikeres pályázat, így lehetőségünk nyílik új eszközök vásárlására, új élmények nyújtására (DE Zeneművészeti Kar, Cornett Hangszerbolt hangszerkészítő, hangszerjavító műhelyének meglátogatása), amelyekkel színesebbé, változatosabbá tudják tenni a műhelymunkánkat. A szakmai fórum megrendezésével a pedagógusok szakmai tapasztalatcseréje a célunk.

A tehetségígéretes gyerekek kiemelkedő képességét a sokféle tevékenységek kínálatával, a gazdagító, dúsító, lazító programok biztosításával valósítjuk meg. A gazdagítás (dúsítás) a tehetséggondozásunkban fontos szerepet játszik. Megfelelő „légkör” megteremtése (kiegyensúlyozott társas kapcsolatok pedagógusokkal, fejlesztő szakemberekkel és a társakkal), valamint szabadidős, lazító programok, amelyek biztosítják a feltöltődést, pihenést. Ezzel segítjük a gyermekek érdeklődési irányainak megismerését, tehetségük kibontakoztatását. Egyéni bánásmód keretében történő célzott fejlesztés, képességfejlesztés során a gyermekek erős oldalát erősítjük, valamint a gyenge oldalát fejlesztjük. Így a tevékenységek során kialakul és erősödik a gyermek pozitív én-tudata. A foglalkozások során a következő módszereket alkalmazzuk: beszélgetés, magyarázat, értékelés, tehetséggondozás beazonosítási módszerei, megfigyelés, ellenőrzés, dicséret, segítségadás, gyakoroltatás.

Módosítás

Tájékoztatjuk Önöket, hogy a 2020. március 16-án bekövetkezett járványügyi helyzet miatt A hazai és határon túli óvodai tehetség-kibontakoztató programok támogatása című, NTPOTKP-19 kódszámú nyertes pályázatunk megvalósítását 2020. októberétől- december 31-ig tervezzük, a beadott módosítási kérelmünk elfogadása alapján.